This is how we do it!
Van brainstormsessie tot drukwerk bij je op de deurmat
Je hebt mijn werk gezien en je denkt: "Yes! Ik wil ook zulke kick ass ontwerpen of illustraties". Voor je een kennismaking boekt wil je wel eerst graag weten hoe het hele traject verloopt. Van de eerste brainstormsessie tot moment dat het drukwerk bij je wordt afgeleverd of je website online gaat.
Stap 1
Neem contact op
Boek een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij om je wensen door te nemen. Dat kan heel makkelijk via Calendly, het boekingssyteem waar ik mee werk. Maar een simpel mailtje, whatsappje, een DM via Instagram of een telefoontje werkt ook nog steeds prima. Als je via Calendly boekt weet je wel direct wanneer het gesprek plaatsvindt, zonder agenda's te hoeven trekken. Dat is fijn voor jouw agenda maar ook voor die van mij.
Stap 2
Het kennismakingsgesprek
We hebben ongeveer een uur de tijd om onszelf aan elkaar voor te stellen. Afhankelijk van je vraag kan dit ook iets korter zijn natuurlijk. We bespreken je visie, doelstellingen en stijlvoorkeuren. Ik stel je een aantal relevante vragen om een duidelijk beeld te krijgen van het project en de omvang ervan. Misschien zijn er al voorbeelden, kleurpaletten of stijlelementen die je vooraf via de mail naar me kunt sturen ter inspiratie.
Stap 3
Offerte en Overeenkomst
Als ik een goed beeld heb gekregen van jouw vraag maak ik een gedetailleerde offerte waarin ik de uren voor het project inschat en het verwachte tijdsbestek. Bij goedkeuring van de offerte kun je online akkoord geven. Hiermee kan het project van start gaan!
Stap 4
Conceptontwikkeling
Op basis van de informatie die ik van je heb gekregen ontwerp ik maximaal 3 concepten die je als eerste presentatie van mij ontvangt, binnen de afgesproken tijdslimiet. Hierop ontvang ik graag jouw feedback.
Stap 5
Revisies, a.k.a. correctierondes of aanpassingen
Jouw feedback verwerk ik in het door jou uitgekozen ontwerp en verfijn het tot het ontwerp volledig naar wens is. Tussentijds zijn er twee revisierondes om samen aanpassingen aan de lay-out, kleur of tekst te finetunen.
We beperken ons tot twee rondes. Mochten er toch meer correctierondes nodig zijn dan geef ik vooraf aan wat de kosten zijn voor de extra tijd die ik daar aan besteed.
Stap 6
Definitieve goedkeuring
Na de tweede revisieronde ontvang je het definitieve voorstel. Als echt alles helemaal tevredenheid is geef je goedkeuring en akkoord op het ontwerp. In deze fase werken we toe naar een definitief ontwerp, de zogenaamde werktekening. De bijbehorende huisstijl wordt in de fase hierna uitgewerkt.
Stap 7
Brand Style sheet
Bij het ontwerp van een huisstijl ontvang je ook een Brand Style Sheet. Dat is een pdf-document waarin al de elementen van je huisstijl samengevat worden. Het bevat onder andere het kleurpalet met de kleurcodes voor drukwerk en online. De lettertypen en stijlelementen, zoals eventuele iconen of patronen, zijn hierin ook vastgelegd. Zo heb je een goed overzicht van je stijl en heb je het altijd bij de hand als jij, of je team met jouw eigen huisstijl aan de slag gaat. Je kunt aan de hand van de brand style sheet je huisstijl op alle marketingdoeleinden toepassen. Zoals je social media campagne of je website.
Stap 8
Levering van huisstijlbestanden
Je ontvangt de bestanden die je kunt gebruiken voor drukwerk en digitale doeleinden in diverse bestandsformaten. Bijvoorbeeld een logo stuur ik als .jpg, .png, .pdf en als .eps (het originele vectorbestand voor drukwerk). Open (bron)opmaakbestanden worden niet meegeleverd. Tenzij je hier vooraf andere afspraken over hebt gemaakt.
Stap 9
Drukwerk en Productie
Heb je ook drukwerk nodig? Dan begeleid ik het gehele drukwerkproces en zorg dat je de beste kwaliteit krijgt, voor de beste prijs en bij goede en betrouwbare leveranciers. Je ontvangt vooraf altijd een digitale pdf-proef die je zorgvuldig op eventuele fouten controleert. Maak je geen zorgen over technische aspecten. Drukwerk lever ik altijd voor je aan en onderhoud contact met de drukkerij of andere productieleveranciers. Tenzij je dit liever zelf doet. Maar eigenlijk hoef je hier verder niet naar om te kijken. Wat we wel samen doen is alle opties bespreken en dan maken we een keuze in papiersoort, extra bewerkingen zoals glanslaminaat of stansvormen. We bepalen de oplage en daarna geef je akkoord op de (aanvullende) offerte van het drukwerk. Dan is het een kwestie van wachten tot de koerier op de stoep staat met het pakketje drukwerk. Yay!
Bij oplevering van een website zal ik nauw contact onderhouden met de developer. We werken dan als team naar de dag van de websitelancering. De developer, de tekstschrijver, de fotograaf en ik, de interface-ontwerper zorgen voor een goedwerkende en converterende website. Hiervoor werk ik met vaste partijen. Maar als je een suggestie hebt voor een eigen fotograaf of tekstschrijver dan is dat geen enkel probleem. Alleen van mijn samenwerkingspartners weet ik zeker welke kwaliteit ze leveren.
Stap 10
En, last but not least, wat kost dat?
Wat ik aanbied is maatwerk. Ik werk dan ook met een uurtarief van 90,- per uur, exclusief BTW. Natuurlijk kan ik, naar aanleiding van je wensen, vooraf inschatten hoeveel tijd ik nodig heb voor een kick ass ontwerp of illustratie. Wat jouw traject kost, dat stuur ik je in een gedetailleerde offerte met een aanbod. Wil je toch graag vooraf een vaste prijs? Dat is altijd bespreekbaar. Je krijgt sowieso een heldere en gedetailleerde offerte voor ik start. Dan weet je wat je kunt verwachten. Je kunt online akkoord geven op de offerte. Hierna kan ik aan de slag gaan met jouw kick ass designs. Awesome!